De roep om kwaliteitsbezoekers naar onze mooie stad te trekken wordt luider en luider nu ook Amsterdam & Partners zich heeft aangesloten bij het al brede front dat zich keert tegen het goedkope massatoerisme.
Amsterdam & Partners, een samenwerkingsverband tussen het vroegere Amsterdam Toerisme en Congres Bureau – nog eerder het VVV – en 950 partners waaronder bedrijven en culturele instellingen, sluit zich aan bij de al talrijke stemmen die opgaan nu echt definitief een einde te maken aan het goedkope pret- seks- wiet- en dranktoerisme in Amsterdam. In een rapport dat eind vorige week verscheen roept de organisatie de gemeente op om zich vanaf nu actief in te zetten voor het binnenhalen van kwalitatieve doelgroepen als congres- en cultuurbezoekers. Daarom wordt in het advies aan wethouder Everhardt van Economische Zaken onder meer gepleit voor het weer leefbaar maken van de binnenstad en het stimuleren van goed ondernemerschap. Geerte Udo, directeur van Amsterdam & Partners: ‘Het is noodzakelijk om nu met elkaar in actie te komen. We willen niet terug naar de situatie voor de coronacrisis maar zo snel mogelijk een duurzame bezoekerseconomie die de stad en haar inwoners verrijkt.’
Excessen
Waren het tot voor kort vooral bewoners en een paar goedwillende ondernemers die klaagden over de gigantische puinzooi die werd aangericht door de enorme stroom drugs- en sekstoeristen, tijdens deze coronacrisis is het draagvlak voor ingrijpende maatregelen fors gegroeid. Al eerder sprak het zogenaamde Georganiseerde Bedrijfsleven Amsterdam (GBA) waarin onder andere Amsterdam City, MKB Amsterdam, VNO-NCW-Metropool en Koninklijke Horeca Nederland afdeling Amsterdam zijn vertegenwoordigd, zich openlijk uit voor een toerismebeleid gericht op kwalitatief hoogwaardige bezoekers.
Expliciet meldde het GBA dat na de coronacrisis ‘nadrukkelijk voorkomen zou moeten worden dat algemeen erkende excessen in de bezoekerseconomie vanzelf gewoon terugkeren.’ Volgens de Amsterdamse ondernemers moeten daartoe de coffeeshops worden aangepakt evenals de prostitutie, ‘inclusief het “raammodel”.’ Dat moet ‘ingrijpend en zo snel mogelijk’ gebeuren.
Verjaardag
Ook Amsterdam & Partners pleit nu dus voor ingrijpende maatregelen die er voor moeten zorgen dat er vooral bezoekers naar de stad komen die waarde toevoegen aan de stad en die komen voor het bijzondere karakter van Amsterdam. En dat het liefst op korte termijn, voor 2025, het jaar waarin de stad officieel haar 750ste verjaardag viert.
Niet alleen in de stad zelf zal dus veel moeten veranderen ook het imago van Amsterdam in het buitenland zal stevig moeten worden bijgesteld. Dat zal moeten gebeuren zonder uit het oog te verliezen dat Amsterdam een tolerante stad is, en dat ook wil blijven.
Het zal nog een aardige klus worden want al tientallen jaren is Amsterdam synoniem voor platte pret, de stad waar alles kan en mag, de stad van ongebreidelde en ongehinderde seks & drugs & rock & roll. Dat idee moet met wortel en tak worden uitgeroeid. Maar dat moet dan wel worden ondersteund door reële maatregelen in de stad zelf, want anders heeft het geen enkele zin. Het vereist kortom gelijktijdige actie op veel verschillende fronten. Met andere woorden: een totale ommekeer is daarvoor onontbeerlijk.
Willem Oosterbeek, Wallenbewoner, doet in vijfhonderd woorden regelmatig verslag van het dagelijks leven vanuit de beroemdste buurt van Nederland. Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door een kleine bijdrage te doen.